Afgelegen eilanden van de Atlantische Oceaan

Let op: Omdat het nieuwe schip de Ocean Albatros later wordt opgeleverd dan gepland, wordt deze reis verplaatst naar 2024.

Een bijzondere zeereis van Zuid naar Noord over de Atlantische Oceaan. Een route die iedere zeevogelaar ooit gedaan moet hebben. De Atlantic Odyssey, maar dan anders, want deze editie start op de Falkland eilanden. Dat geeft mogelijkheden om vooraf nog een paar dagen op deze bijzondere eilanden te verblijven. En daarna vier weken lang richting het Noorden langs vele afgelegen eilanden midden op de Oceaan; South Georgia,Tristan da Cunha, Saint Helena, Ascension, om uiteindelijk te eindigen op Kaap Verdië. Ok, het is de duurste trip die we ooit hebben aangeboden, maar dan heb je ook wat.

En nog een reden om juist met deze editie mee te gaan; we varen met het nieuwste expeditieschip van Albatros Expedities; de Ocean Albatros. Het schip wordt nu nog gebouwd en zal in 2022 opgeleverd worden. Het is daarmee één van de modernste expeditieschepen die er rond vaart.

Vier weken lang op zee om te zoeken naar dolfijnen, walvissen, albatrossen, pinguïns, pijlstromvogels, vliegende vissen en…. eilanden. Eens in de paar dagen doemt er een eiland op met ieder zijn bijzonderheden; broedkolonies, endemen en geïsoleerde eiland-gemeenschappen. Een once-in-a-liftetime belevenis.

Programma

Dag 1; 18 maart 2023; Port Stanley, de hoofdstad van de Falklandeilanden, is een schilderachtige en zeer Britse buitenpost in de zuidelijke Atlantische Oceaan. Afhankelijk van het voorprogramma dat je kiest, ben je al een paar dagen op de Falklands, of kom je in de ochtend aan met het vliegtuig. Ook voor wie net aankomt zijn de eerste nieuwe vogelsoorten al te ontdekken in de Port Stanley zelf. Mogelijk kom je de flightless steamerduck tegen in de haven, evenals de dolfijnmeeuw. Vaak proberen pelsrobben onze aanlegsteiger te bezetten.

Het nieuwe expeditieschip Ocean Albatros van Albatros Expeditions ligt voor anker in de haven, en halverwege de middag wordt je met de zodiacs overgezet naar het schip. Nadat u naar uw passagiershut bent gebracht, krijgt u de verplichte veiligheidsbriefing, terwijl de kapitein zich klaarmaakt om de Zuid-Atlantische Oceaan in te varen, op weg naar South Georgia.

Dag 2-3;  Op weg naar het oosten worden we gevolgd door talloze wenkbrauwalbatrossen en andere zeevogels. We zullen waarschijnlijk ook zowel Peale’s dolfijn als Commerson’s dolfijn tegenkomen. We passeren Shag Rock op weg naar South Georgia, waar enorme zwermen zeevogels zich voeden tussen grote zwermen pelsrobben. Aan boord worden gedurende de dag ook lezingen gehouden door de expeditiestaf, om ons te vertellen wat we de komende weken kunnen verwachten.

Dag 4-6; In de loop van de vierde dag komen we in de buurt van South Georgia. Het eiland heeft een dramatisch landschap met met gletsjers begroeide ruige bergen. Ondanks, of misschien juist dankzij, zijn ligging in de Zuid-Atlantische Oceaan, bruist de koude zee van het leven. Het eiland is alleen per schip te bereiken. Er is geen permanente menselijke nederzetting, maar er broeden miljoenen zeevogels en er zijn diverse zeezoogdieren te vinden. De moeilijkheid om er te komen en de beperkingen die er zijn om de natuur te beschermen, maakt South Georgia een van de minst bezochte toeristische bestemmingen ter wereld. Tegenwoordig is het eiland grotendeels achtergelaten om te herstellen van overexploitatie door mensen, wat heeft geleid tot een dramatische toename van het aantal walvissen, zeehonden en populaties van pinguïns en zeevogels.

De route en activiteiten voor de komende dagen zijn grotendeels afhankelijk van het weer en de zee. We krijgen de kans om Salisbury Plain te bezoeken, de thuisbasis van een van de grootste koningspinguïn kolonies op het eiland, naar schatting tussen de 250.000 en 5.000.000 vogels. In deze tijd van het jaar zullen de stranden ook vol zitten met veel jonge en zeer nieuwsgierige pelsrobben en met zuidelijke zeeolifanten.

Een andere mogelijke landingsplaats, die we hopen te bezoeken, is Prion Island, een reservaat voor de grote albatros (wandering albatros). De landingsplaats is tot eind januari gesloten om de broedvogels te beschermen. Dit is een van de weinige plekken om deze vriendelijke reuzen, met een spanwijdte van wel 3 meter te observeren. Ezelspinguïns, reuzenstormvogels en Antarctische prions broeden ook op het eiland.

Het voormalig Noors walvisstation Grytviken is ook een bezoek waard. De beroemde Britse ontdekkingsreiziger Ernest Shackleton stierf tijdens zijn tweede bezoek in Grytviken en ligt begraven ten zuiden van het station. De endemische South Georgia piepers en South Georgia pijlstaarten zijn te vinden rond de gebouwen.

Dag 7-10; Op zee. Met een noordwestelijke koers bereiken we al snel warmere wateren en westenwinden, wat ons een behoorlijke duw geeft richting de archipel van Tristan da Cunha. De zee kan ruw zijn, maar de unieke achteroverhellende boeg van Ocean Albatros en haar efficiënte stabilisatoren verminderen trillingen en het slaan tegen de golven. Onderweg naar de volgende afgelegen eilanden heb je genoeg tijd om je foto’s van de natuur en adembenemende landschappen van de voorgaande dagen te bewerken. Onze fotograaf aan boord biedt je hulp, tips en trucs om je vaardigheden te verbeteren.

Ook zijn er weer lezingen over geologie, meteorologie, vogels, zeezoogdieren en de geschiedenis van de Zuidelijke Oceaan. Vanaf de bovenste dekken kun je de albatrossen, stormvogels en pijlstormvogels bestuderen. Fotografen profiteren van de dynamische zweefvlucht die de vogels maken van de lij- naar de loefzijde van het schip.

Dag 11; Het ruige en afgelegen vulkanische eiland Gough rijst op aan de horizon. Met 2600 kilometer naar Kaap de Goede Hoop, het dichtstbijzijnde vasteland van Afrika, zitten we nu echt midden in de Zuid-Atlantische Oceaan. Het is niet toegestaan om te landen op Gough Island want het is een strikt beschermd natuurgebied. Het eiland is alleen bewoond door een klein aantal mensen van het weerstation. De hele kustlijn van het eiland bestaat uit steile lavakliffen van vaak honderden meters hoog, die we voorzichtig vanaf de lijzijde zullen naderen, in de hoop Zodiac-cruises zo dicht mogelijk bij de kust te maken als de zee dat toelaat. Gough Island is beroemd om zijn rijke vogelbevolking, waaronder verschillende albatrossoorten.

Dag 12-13; We hebben twee volle dagen om de unieke en geïsoleerde noordelijke eilanden van de Tristan de Cunha archipel; Tristan, Inaccessible en Nightingale te verkennen en om de beste plekken te vinden om aan wal te gaan. Onze eerste stop is op Tristan da Cunha, het hoofdeiland. Minder dan 250 winterharde mensen verdienen hier hun brood voornamelijk van de visserij, allemaal gevestigd in de enige nederzetting, Edinburgh of the Seven Seas. Zoals altijd op expeditiereizen zoals de onze, zijn we bezoekers die overgeleverd zijn aan wind en deining en vraagt ​​een succesvolle landing een beetje geluk.

De actieve vulkaan Queen Mary’s Peak torent meer dan 2000 meter boven zeeniveau uit en is daarmee een belangrijk herkenningspunt voor voormalige zeevaarders. De vulkaan had een grote uitbarsting van 1961 tot 1962, waardoor alle inwoners naar het nabijgelegen Gough Island moesten vluchten om te schuilen. Naast een bezoek aan het kleine stadje, hopen we enkele van de endemische vogels te zien die in de archipel broeden, bijvoorbeeld de noordelijke rockhopper pinguïn. Deze pinguïn heeft lange gouden kwasten op zijn kop en is de enige pinguïn op de eilandengroep.

Een van de meest opwindende ‘tubenoses’ in de Zuid-Atlantische Oceaan, de sooty albatros, broedt in goede aantallen op Tristan, evenals verschillende soorten kleinere stormvogels, zoals de dons-stormvogel. Ook interessant is de endemische Tristan-lijster en de niet-vliegende Gough-waterhoen, die in Tristan is geïntroduceerd.

We vervolgen de korte afstand naar Inaccessible Island. Wij hebben toegang tot dit natuurgebied aangevraagd en worden begeleid door een gediplomeerde gids uit Tristan. We hopen de endemische Inaccessible Island-rail te zien, de kleinste loopvogel ter wereld, die hier alleen broedt met maximaal 5.000 paren. ‘Noordelijke Rockhoppers’ zijn ook hier een waarschijnlijke aanblik. Voordat we weer naar het noorden gaan, maken we een boottocht langs de kleurrijke vulkanische kliffen van Nightingale.

Dag 14-17; Op weg naar Sint-Helena verblijven we weer een paar dagen op volle zee. Bultruggen komen nu vrij algemeen voor en terug in de open oceaan kunnen we hopelijk ook genieten van het uitzicht op grote aantallen zeevogels. Dolfijnen die inheems in deze regio zijn, volgen vaak ons schip en we moeten uitkijken naar spinners, Clymene en Fraser’s dolfijnen.

We verwachten de Steenbokskeerkring in de middag van dag 15 te passeren. Het is de meest zuidelijke breedtegraad waar de zon recht boven ons hoofd kan worden gezien, maar in april heeft dit geen gevolgen voor ons, aangezien de zon zich in het noorden bevindt, recht boven de Evenaar. Wat nog belangrijker is, dit betekent dat we uit de westelijke winden zijn en in de zuidoostelijke passaatwinden terechtkomen, hopelijk plaats deze tegen de achtersteven voor het grootste deel van de resterende reis. 

Dag 18-19; Met een constant waaiende wind uit het zuidoosten, ligt de enige haven van Sint-Helena natuurlijk aan de noordwestkust. Terwijl Ocean Albatros voor anker gaat voor de kleine haven, zullen we de Zodiac-vloot van het schip gebruiken om te landen op de stranden bij Jamestown, de belangrijkste stad van het eiland. Sint-Helena is een tropisch eiland gelegen op ongeveer 2.000 km van de dichtstbijzijnde Afrikaanse kust. Het eiland is samen met Tristan da Cunha en Ascension Island lid van British Overseas Territory met Jamestown als de culturele hoofdstad van het eiland.

We zullen een wandeling maken door het kleine stadje, gelegen in de steile James Valley. De meeste gebouwen zijn bewaard gebleven in de klassieke bouwstijl die dateert uit de 18e eeuw, toen het eiland werd beheerd door de Britse Oost-Indische Compagnie. Sint-Helena staat bekend als de laatste en zeer afgelegen gevangenis van de verbannen Napoleon Bonaparte. Hij verbleef in Longwood House buiten Jamestown van 1815 tot aan zijn dood in 1821. We zullen zijn woonplaats bezoeken en verschillende andere wandelingen maken op het platteland. Degenen die zich energiek voelen, willen misschien Jacob’s ladder beklimmen, een eeuwenoude trap die bijna 200 meter omhoog gaat aan de zijkant van James Valley boven de stad. De natuurlijke habitats op het eiland zijn ernstig veranderd door de introductie van runderen, schapen, ratten en een groot aantal planten. Desalniettemin heeft het eiland nog steeds ongeveer 400 endemische plantensoorten die nergens anders ter wereld voorkomen. Het is misschien mogelijk om de Sint-Helena-plevier te vinden, de enige inheemse vogel op het eiland, die helaas in aantal afneemt. Op onze tweede dag op Helena streven we naar een excursie naar het centrale deel van het eiland en, als de golven het toelaten, maken we een Zodiac cruise langs de kust.

Dag 20-21; Op zee richting Ascension Island. Op onze route verder naar het noorden, de tropische zeeën in, passeren we de vulkanische verspreidingszone van de Mid-Atlantische Rug, zo’n drie kilometer onder ons. We kunnen mogelijk meer soorten fregatvogels, noddies en genten zien naarmate we dichter bij onze volgende bestemming komen.

Dag 22-23; Het kale vulkanische eiland Ascension is het meest noordelijke van de drie eilanden in het Britse overzeese gebied. De witgekalkte marinekazerne, vestingwerken en nauwelijks verborgen kanonnen geven aan dat de hoofdstad van Georgetown eeuwenlang een Brits bolwerk is geweest. Het stadje ligt aan de lijwaartse noordwestkust. Ocean Albatros gaat voor anker in Clarence Bay en we maken een Zodiac-landing op de witte stranden dichtbij Georgetown.

Zonder commerciële vluchten of veerboten naar Ascension, zijn we waarschijnlijk de enige bezoekers. Een wandeling door de stad, een wandeling door de vulkanische landschappen langs de kust en mogelijk een Zodiac cruise, zullen ons een glimp geven van dit buitenaardse eiland. Ondanks de introducties van onder andere schapen, geiten, koeien en katten, is het eiland nog steeds een belangrijk leefgebied voor een aantal zeevogels, zoals de roodsnavelkeerkringvogel, de Ascension fregatvogel (een endemische broedvogel) en de witkapnoddy (black noddy). De bonte stern broedt hier in grote aantallen, naar schatting soms meer dan 1 miljoen vogels. Nadat verwilderde katten in 2009 op de eilanden zijn uitgeroeid, is de Ascension-fregatvogel teruggekeerd om op het hoofdeiland te broeden. Twee dagen Ascension, staat ons toe een avond excursie te maken naar een van de stranden die beroemd zijn vanwege de nestelende groene zeeschildpadden, die hier elk jaar met duizenden komen.

Dag 24-27; Op zee richting Kaap Verdië. Naar alle waarschijnlijkheid zullen we op dag 25, dinsdag 11 april om 12.00 uur de evenaar oversteken. We zijn in het gebied dat de doldrums wordt genoemd, waar de noordelijke en zuidelijke passaatwinden samenkomen en waar lichte wind heerst.

Bij het naderen van Kaapverdië zullen we meer tijd aan dek doorbrengen vanwege de aangenamere temperaturen.  Zo kunnen we onze kansen te maximaliseren om zeevogels te zien die elders moeilijker te vinden zijn: zoals Gon-Gon (fea’s petrel), Kaapverdische pijlstormvogel, Kaapverdische kleine pijlstormvogel (Boyd’s) en Bulwers stormvogel, evenals de bruine gent. Er zouden ook goede kansen moeten zijn om slanke dolfijnen, gevlekte dolfijnen en Indische grienden te zien.

Dag 28; Na precies vier weken varen bereiken we Kaapverdië. República de Cabo Verde, zoals de officiële naam luidt, is een groep van tien vulkanische eilanden met een Portugees sprekende bevolking van een half miljoen mensen.  De eilanden werden ontdekt door Portugese zeevaarders en speelden een centrale rol in het tijdperk van de Atlantische slavenhandel. Kaapverdië werd in 1975 onafhankelijk van Portugal. Al moet je ook niet raar opkijken als je opeens iemand Nederlands hoort praten. Doordat veel Kaapverdianen, vooral van de Noordelijke eilanden, aan de slag gingen in de zeevaart is er in Nederland, vooral in en rond Rotterdam ook een flinke Kaapverdiaanse gemeenschap. Na Lissabon en Boston, de derde in grootte buiten de eilanden zelf.
Ocean Albatros zal op vrijdag 14 april halverwege de ochtend aanmeren in Porto Praia. Na vier weken aan boord is het tijd om hartelijk afscheid te nemen van de trouwe bemanning van Ocean Albatros. Na vier weken in een eigen wereldje aan boord is het weer tijd om naar huis te gaan. Wie op dezelfde dag nog een terugvlucht heeft kan mogelijk nog de plaatselijke kliffen van Praia bezoeken om broedende roodsnavelkeerkringvogels te zien. De endemische Kaapverdische gierzwaluw kan deze dag waarschijnlijk ook worden waargenomen, evenals de Kaapverdische mus. Wie nog een aantal dagen langer op Kaapverdië wil blijven kan bij ons om informatie vragen of dit zelf regelen. Vanaf Kaapverdië zijn voldoende vluchten naar Nederland te boeken.

Prijzen

Categorie F, drie persoons buitenhut met patrijspoort; € 7920,-

Categorie E, twee persoons buitenhut met frans balkon; € 10995,-

Categorie D, twee persoons buitenhut met patrijspoort; € 10555,-

Categorie C, twee persoons buitenhut met balkon; € 11875,-

Categorie B2, twee persoons suite met balkon; € 13635,-

Categorie B1, twee persoons suite met balkon; € 16715,-

Categorie A, twee persoons Junior Suite met balkon; € 18475,-

Categorie G; single hut met patrijspoort; € 12750,-

Categorie C hut is ook te boeken met drie personen. Dan is de prijs € 10115,-

Categorie G hut is speciaal voor 1 persoon te boeken. Andere hutten zijn op indeling te boeken als alleenreizende. Voor alleengebruik van een hut (behalve G) geldt een toeslag van 75%.

Prijzen op basis van koers U$D = €0.88. Bij aanvraag info ontvang je de actuele prijs.

Het schip Ocean Albatros wordt nu nog gebouwd en zal in het najaar van 2022 worden opgeleverd. Het zal op het moment van de reis daarom één van de modernste expeditie-cruiseschepen op de wereld zijn. Alvast kijken naar de Ocean Albatros en de hutopties; kijk hier (link naar externe website)

Pre-trip en reis naar Falklands

Omdat de expeditiecruise start op de Falklandeilanden, zijn er mogelijkheden om een aantal dagen eerder te starten op de eilanden. Door de Corona-situatie kunnen we hier echter nog geen exacte informatie over geven. Op dit moment ligt bijna al het commerciële vliegverkeer naar de eilanden stil. Het is nog de vraag hoe en wanneer dit weer opgestart wordt.

Tot voor kort vloog er alleen op zaterdag een vliegtuig vanuit Chili naar Port Stanley. Vlak voor de Corona-crisis is er gestart met een vliegtuig op de woensdagen vloog vanuit Brazilië. Of deze laatste weer opgestart wordt is nu nog onzeker.

Mochten beide routes weer gaan vliegen dan zijn er mogelijkheden om een 7 daagse of een 3 daagse pre-trip te organiseren. Om snel te kunnen reageren als er weer mogelijkheden komen, is het wel handig om alvast te weten of er interesse is. Dit kan je aangeven op het boekingsformulier (als dat beschikbaar is). Omdat er maar beperkt aantal accomodaties zijn op de Falkland eilanden is het sowieso belangrijk om je interesse in pre-trip snel door te geven.

Bij voldoende belangstelling is er ook nog een optie dat Albatros Expeditions een chartervliegtuig in gaat zetten dat op zaterdag 16 maart zal aankomen. Hierover wordt pas later een besluit genomen. Ook de commerciële vlucht vanuit Chili zal op zaterdag in Port Stanley aankomen.

Verwachte kosten (indicatie);

Vlucht Nederland/België naar Falklandeilanden; vanaf €1250,-

Pre-trip 3 dagen; vanaf €1500,-

Pre-trip 7 dagen; vanaf €2800,-

Reisbegeleiding

De cruise wordt begeleid door een internationaal Engelstalig expeditie-team van Albatros Expeditions. Eén van de leden van het expeditie-team die al bekend is, is Robert (Bob) Flood, die als gastspreker mee gaat aan boord. Bod Flood is vermaard om zijn kennis van de identificatie van pijlstormvogels en andere zeevogels.

Als we als Delta Safari meer dan zes deelnemers boeken, gaat er ook een Nederlandstalige reisbegeleider van Delta Safari mee.

 

Bob Flood; “This transatlantic expedition is an amazing journey via the remotest of islands to witness arguably the most sensational spectacles of seabirds and oceanic fauna on the planet. It is an adventure of a lifetime encountering an incredible diversity of wildlife: penguins, petrels, albatrosses, storm-petrels, frigatebirds, tropicbirds, boobies, whales, dolphins, Whale shark, turtles, endemic land birds on the islands, and much, much more. Expeditioners will return home with enough photos, satisfaction, and memories to last a lifetime.

 

Birding list; Omdat de reis vooral interessant is voor vogelaars heeft het gidsenteam van Albatros Expeditions een lijst samengesteld met vogels die op deze reis mogelijk zijn. Klik hier; Birding List (Engelstalig)