Expeditie St. Kilda

Een expeditie? In dit geval bedoelen we daar vooral mee; een reis waarvan we niet zeker weten of we de eindbestemming gaan halen. St. Kilda is namelijk het meest afgelegen eiland van Schotland. En als het weer tegen zit kan het wel eens een tijdje onbereikbaar zijn. Daar kan je maar één ding aan doen; proberen! En de gunstigste tijd van het jaar kiezen.

Een expeditie is het ook omdat we een route hebben gevonden waarbij we dit eiland gaan bereiken zonder op het vliegtuig te stappen. Gewoon omdat het kan. En omdat we met de trein en de veerboot net zo lang onderweg zijn als dat we wel met het vliegtuig gaan. Vanwege de slechte aansluitingen. En het is natuurlijk beter voor het milieu.

Programma in vogelvlucht

Het programma ziet er in grote lijnen als volgt uit; op dag 1 pakken we de Eurostar naar Londen. In Londen stappen we op de nachttrein naar Schotland zodat we ’s ochtends in Oban zijn. Vanaf Oban nemen we de ferry naar Barra, het Zuidelijkste bewoonde eiland van de Buiten Hebriden. Barra is onze uitgangspositie voor de tocht naar St Kilda. We zijn vier nachten op Barra, zodat we in principe drie dagen beschikbaar hebben voor een dagtocht naar St. Kilda. In overleg met de schipper kiezen we de gunstigste dag voor de oversteek naar St. Kilda. Dit is een dagtocht van 12 uur, waarbij we ongeveer 5 uur op St. Kilda zelf zijn. De andere dagen gebruiken we voor het ontdekken van Barra zelf en een tocht naar een ander bijzonder eiland; Mingulay. Na de vierde nacht op Barra nemen we dezelfde route terug; eerst de ferry, daarna de nachttrein en dan de Eurostar.

Programma per dag

Dag 1: We vertrekken in de middag vanuit Rotterdam of Amsterdam (afhankelijk van de aanmeldingen) met de Eurostar naar Londen. In Brussel kunnen Belgische deelnemers nog aansluiten. Als we in de avond in Londen zijn stappen we, via een korte metrorit, over op de Caledonian Sleeper. Deze Sleeper is een slaaptrein die Londen met Schotland verbindt.

Dag 2: Vanuit de Sleeper nemen we of de bus, of een aansluitende trein naar Oban. Oban is een kleine maar belangrijke stad omdat hiervandaan een netwerk van veerverbindingen vertrekt naar veel Schotse eilanden. Ook onze veerboot vertrekt hier in de middag. Hierdoor heb je nog wat tijd om Oban te verkennen.

De tocht met de veerboot duurt ruim vijf uur. Maar hier begint de natuurbeleving al helemaal. In 2018 namen we dezelfde route naar het eiland Coll dat ongeveer halverwege ligt. We zagen bruinvissen, dwergvinvissen, een zeearend, noordse pijlstromvogels en zelfs een geelsnavelduiker.

Aan het einde van de middag komen we aan in Castlebay op Barra. Ons hotel ligt op loopafstand van de ferry terminal. We dineren in het restaurant van het hotel.

Dag 3 t/m 5: Deze dagen gaat het er om. Zijn de omstandigheden gunstig genoeg om de oversteek naar St Kilda te maken? Omdat St Kilda midden op zee ligt, moeten de weersomstandigheden goed zijn. En dan gaat het vooral om de golfhoogte. In principe staan de volgende onderdelen op het programma, maar de volgorde kan wijzigen.

Bezoek Mingulay: Mingulay is het Zuidelijkste eiland van de Buiten Hebriden. Het ligt op 45 minuten varen vanaf Castlebay. Mingulay is ruim honderd jaar geleden verlaten door de laatste bewoners en wordt nu beheerd door de National Trust of Scotland. De 250 meter hoge kliffen bieden broedgelegenheid aan noordse stormvogels, zeekoeten, alken, drieteenmeeuwen en papegaaiduikers. Ook leven er grote groepen grijze zeehonden op de kusten van Mingulay. We hebben ongeveer vijf uur om het eiland te verkennen.

Bezoek Barra: Eén dag op Barra gaan we niet varen, maar het eiland Barra zelf ontdekken. Er zijn meerdere mogelijkheden. We kunnen gaan wandelen naar het Zuidelijker gelegen Vatersay, het Kisimul kasteel bezoeken in Castlebay of een fiets huren om het eiland rond te fietsen. Verdwalen kunnen we niet als we gaan fietsen, want er is maar één rondweg van in totaal zo’n 30 kilometer. Het eiland Barra heeft nog één van de grootste populaties kwartelkoningen van Groot Brittanië. Er zou een kleine honderd paar broeden.

Bezoek St Kilda: Als de weersomstandigheden ons gunstig gezind zijn, maken we een lange dagtocht naar St Kilda. De oversteek zelf duurt zo’n 3,5 tot 4 uur. Onderweg kijken we uit naar dolfijnen, dwergvinvissen en mogelijk zelfs een reuzenhaai. Hoe dichter we bij St Kilda komen, hoe meer zeevogels we weer gaan zien. Vooral jan-van-genten zijn hier in grote getalen aanwezig door de grote kolonie op de rots Boreray, waar zo’n zestigduizend paar broeden.

We landen op het hoofdeiland Hirta, waar we zo’n vijf uur aan land kunnen. St Kilda wordt ook wel de “Galapagos van het Noorden” genoemd omdat er drie bijzondere dieren leven die alleen hier voorkomen. We hebben het dan over een winterkoning, een veldmuis en een verwilderde schapensoort. De muis en de winterkoning zijn te vinden in  de restanten van het verlaten dorp in de baai van Hirta. In diezelfde ruïnes broeden ook vale stormvogeltjes. Maar die zullen we waarschijnlijk niet zien, omdat ze ver verborgen zitten tussen de stenen en alleen ’s nachts tevoorschijn komen.

De laatste jaren is het aantal broedende grote jagers toegenomen op het eiland. Je merkt het vanzelf als je te dicht in de buurt van de nesten komt, omdat je dan met duikvluchten wordt aangevallen door de vogels. En dan zit er maar één ding op; terugtrekken!

Vijf uur is natuurlijk veel te kort om alles te zien, maar door een flinke wandeling te maken, krijg je een goede indruk van het schitterende landschap van St Kilda. Je waant je echt aan het einde van de wereld op deze kale rotsen in het midden van de Oceaan. Bekijk hieronder een korte documentaire over St Kilda;

Dag 6: We beginnen weer aan de terugtocht met de ferry naar Oban. We zijn weer vijf uur onderweg, eerst op open zee en daarna tussen de Schotse eilanden. Een groot deel van de route varen we langs het eiland Mull. We kijken weer uit naar dwergvinvissen en andere zeezoogdieren.

Vroeg in de middag komen we aan in Oban. We hebben nog een paar uur de tijd om het stadje te verkennen. Wie nog een echte Schotse whiskeydistilleerderij wil bezoeken kan naar de Oban Distillery gaan. Wie nog niet genoeg vogels heeft gezien, kan langs de kades op zoek gaan naar zwarte zeekoeten. In het centrum kan je nog op zoek gaan naar een Schotse souvenir.

In de avond stappen we weer op de nachttrein naar Londen.

Dag 7: Rond 7 uur komen we aan in Londen. Daar stappen we weer over op de Eurostar die ons weer naar België en Nederland brengt.

De reisdatum voor 2020 (of later) is op dit moment nog niet bekend. Interesse? laat het weten, dan zetten we je op de lijst met geïnteresseerden.

Accommodatie en maaltijden

De eerste en de laatste nacht slapen we in de Caladonian Sleeper, de nachttrein die Londen met Schotland verbindt. In principe overnachten we in de twee-persoons ‘standard-cabins’. Voor wie wat meer budget wil, kan er ook voor kiezen om een stoel te boeken (zie kosten). Wie juist wat meer privacy wil kan ook nog een solo-cabin boeken tegen een extra vergoeding. Bij de solo-cabins is het ontbijt inbegrepen, bij de andere opties niet.

Op Barra verblijven we in één van de twee hotels in Castlebay. Het aantal kamers is beperkt in de hotels. Het boeken van een éénpersoonskamer is vooralsnog niet mogelijk. Informatie over de mogelijkheden krijg je op het boekingsformulier. Het ontbijt is inbegrepen in het hotel.

De maaltijden tijdens de heen- en terugreis zijn niet inbegrepen. Zowel op de veerboot als in de trein is een restauratie aanwezig. Op Barra zijn ontbijt en diner inbegrepen. In het hotel zelf is een restaurant en er zijn nog een paar andere locaties waar we kunnen dineren. Lunch is niet inbegrepen, omdat we dan vaak onderweg zijn. In Castlebay is een eenvoudige supermarkt op loopafstand, waar je een lunch kan kopen.

Kosten

De standaardprijs voor deze reis is €1775,- per persoon. Dit is inclusief treinreis vanuit Nederland of België, verblijf in een twee persoons slaapcabine in de nachttrein, vier nachten hotel op Barra, ferry-overtocht naar Barra, excursie naar Mingulay en St Kilda en vier maal ontbijt en diner.

Voor de nachttrein is het mogelijk om een solo-cabine te boeken (toeslag), of juist een slaapstoel (korting).

Exacte prijzen vind je terug op het boekingsformulier. Voor alle reizen en korte trips maakt Delta Safari gebruik van STO-reisgarantie. Meer informatie krijg je bij de boeking. Kosten zijn €12,- per boeking.

Interesse?

Vul het info-blok rechts bovenaan de pagina in of stuur een mail naar info@deltasafari.nl en je ontvangt een inschrijfformulier.