West Africa Pelagic

In dertien dagen ‘terug’varen van de Kaapverdische eilanden naar Vlissingen. Een droomreis voor de fanatiekere zeezoogdierenliefhebber. Tijdens deze reis doorkruisen we een groot deel van de Noordelijke Atlantische Oceaan. Van de bijna tropische wateren bij Kaapverdië, langs de Canarische eilanden en Madeira en vervolgens via de Iberische westkust en de Golf van Biskaje naar onze eigen Noordzee. Een garantie voor veel verschillende soorten. En verrassingen!

Naast de zeezoogdieren spelen de zeevogels de hoofdrol. We passeren diverse eilanden waar bijzondere soorten pijlstormvogels broeden. Maar ook midden op zee kunnen deze oceaan-zwervers overal en nergens opduiken (kijk voor de soorten in de beschrijving verderop).

De reis wordt uitgevoerd met het moderne expeditie-cruiseschip de Plancius. Aan boord kunnen ruim honderd gasten mee in diverse huttypes. We bieden deze reis aan samen met Inezia Tours. De genoemde prijzen zijn exclusief vliegticket (enkeltje!). En bij aankomst in Vlissingen legt de Plancius aan op loopafstand van het station.

En misschien nog belangrijk om te melden; omdat de Plancius met ingang van 2019 haar vaarschema gaat wijzigen, is dit de laatste West Africa Pelagic die wordt aangeboden.

Programma per dag

Dag 1: Rond de namiddag gaan we in Praia (Op het eiland Santiago, Kaapverdië) aan boord van de Plancius, ons thuis op zee de komende dagen. Dit expeditie-cruiseschip is speciaal gebouwd voor vogelaars en walvisfans. Stabiel, stil, comfortabel en plek zat om de onmetelijke watermassa af te speuren, zowel vanuit de observatielounge als aan dek. Aan het einde van de middag wordt het anker gelicht. De Plancius verlaat de haven van Praia en vaart richting Raso en Branco, twee kleine eilanden 120 mijl ten noorden van Santiago, het hoofdeiland van de Kaapverden. Een flink stuk varen, maar met veel moois onderweg: Kaapverdische Pijlstormvogel, Kaapverdische Kleine Pijlstormvogel, Gon-gon en Bulwers Stormvogel kunnen zich vandaag al op de triplijst vliegen. Ook zeezoogdieren laten zich niet onbetuigd. Studeer voor deze dag alvast Tuimelaar, Gewone Dolfijn en Indische Griend in. Slanke dolfijn en Potvis zouden het plaatje compleet kunnen maken.

Dag 2: In de ochtend dobbert de Plancius rond Raso en Branco, een hotspot voor zeevogelaars: Kaapverdische Pijlstormvogel en Kaapverdische Kleine Pijlstormvogel, Madeirastormvogeltje en Bont Stormvogeltje komen hier allemaal voor. Speciale aandacht is er voor de Roodsnavelkeerkringvogel: toppunt van onmiskenbare elegantie. We speuren naar Bruine Gent, de neef van onze Jan-van-Gent, maar ook naar Roodpootgent, een knaller voor de WP die we hier in 2016 ontdekten. Bij rustige zee zal vooral Raso onze aandacht krijgen. Een landing zit er niet in wegens ‘verboden toegang’ maar vanuit de zodiacs pogen we een glimp op te vangen van de Razo leeuwerik. 1.490 stuks werden er nog geteld in november 2011. Dat is het. Een habbekrats. Met uitsterven bedreigd en endeem van het kleine eilandje Raso. Ook Kaapverdische Mussen en een Maanvis zouden we hier kunnen oppikken. Kort na de middag zet het schip koers naar het noorden. Vale Stormvogeltjes moeten hier al kunnen. Tijdens voorgaande trips scoorde dit stuk met o.a. Bultrug, Blauwe Vinvis en Potvis. Onechte Karetschildpad en Groene Zeeschildpad kunnen de dag op smaak brengen.

Dag 3: Een dag op zee. Diepe zee. Geen land in zicht. Varen, varen en nog eens varen. Dit zou in heel wat wereldzeeën het ideale recept zijn voor de grote leegte, maar hier liggen de kaarten net iets anders. Richting het noorden kunnen we Slanke en Gevlekte Dolfijnen en Karetschildpad tegen het lijf varen. Zoals steeds op zee gelden ook hier twee vaste zeeregels: 1) verwacht het onverwachte en 2) hoe meer je kijkt, hoe meer je ziet.

Dag 4: De route loopt dit jaar anders dan bij eerdere edities van de West Africa Pelagic. Directer richting de Canarische Eilanden vooral, dwars door een zee die eigenlijk nooit bezocht wordt door vogelaars. De potentie voor knallers is dan ook zeker aanwezig. Wilson’s Stormvogeltje, Zuidpooljager, adulte Vorkstaartmeeuwen, Middelste Jagers met mooi gedraaide staartpennen, groepjes Rosse Franjepoten en wie weet wat al niet meer kan hier zo maar voorbij vliegen.

In het water is er ook kans op van alles. Van de kleine, acrobatische Atlantische Vlekdolfijn of Gestreepte Dolfijn tot de immens grote Blauwe Vinvis, Brydewalvis en Potvis komen hier voor.

Dag 5: Vanmiddag gaat het langs de Canarische eilanden. De stroom trekkende zeevogels ligt achter ons. Later in de middag nog steeds heel veel Kuhls en Scopoli’s Pijlstormvogels. Altijd leuk. De zeevogels komen vertrouwd voor: Bulwers Stormvogel, maar ook Baroli’s Pijlstormvogel, een potentiële split van de Kleine Pijlstormvogel. De Canarische eilanden staan bij heel wat toeristen bekend om hun Indische Grienden. Met hun zwarte verschijning en de massieve rugvinnen van de mannetjes blijft dit steeds weer een indrukwekkende soort. Ook Tuimelaars en Gevlekte Dolfijnen hangen hier vaak rond. In 2013 werd op dit stuk een mogelijke Spitssnuitdolfijn van De Blainville opgepikt. De trip van 2011 scoorde hier een groep Snaveldolfijnen.

Dag 6: We varen langs de Desertas eilanden, onderdeel van de Madeira-archipel, op iets meer dan 20 mijl van Funchal, de hoofdstad van Madeira. De eilanden en de omliggende zee zijn sinds 1990 een natuurreservaat dat in twee delen is verdeeld. Het zuidelijke deel van Deserta Grande en Bugio is verboden terrein voor bezoekers, er is slechts een onderzoeksstation met drie parkwachters in het gebied.

De eilanden zijn tot reservaat uitgeroepen vanwege de zeer belangrijke zeevogelkolonies, met naast “algemenere” soorten als Kuhls Pijlstormvogel, Bulwers Stormvogel en Madeirastormvogeltje ook de zeer zeldzame Gon-gon (Fea’s Petrel) en Freira (Zino’s Petrel).

Ook zeezoogdieren komen hier in grote aantallen voor met soorten als Gewone Dolfijn, Tuimelaar, Indische Griend en wellicht ook Vinvis of Bryde-vinvis. Van de grotere soorten is Potvis het algemeenst, zij leven in de diepe wateren rond Madeira waar ze op inktvis jagen.

Er leeft ook een kleine populatie van iets meer dan 20 Monniksrobben in het gebied rond de Desertas Eilanden, maar om deze ernstig bedreigde soort te zien, is er erg veel geluk nodig.

Het moment waarop we de Desertas eilanden bereiken, staat nog niet vast. Tussen de Canarische Eilanden en Desertas staat een sterke stroming die bepalend zal zijn voor het moment van aankomst. Laat in de middag zou optimaal zijn, dan hebben we de grootste kans op het vinden van de zeldzaamste soorten….

Dag 7: In de ochtend ligt de Plancius in de buurt van de Seine Seamount, een oude onderzeese vulkaan die deel uitmaakt van de Madeira-archipel. De top van de vulkaan zit op 80 meter onder de zeespiegel. De omliggende zeebodem gaat naar een stevige diepte van 5.000 meter. Dit is top, want dergelijke onderwatertopografie gaat vaak gepaard met enorme opwellingen van voedselrijk water. Diepzeesoorten komen aan de oppervlakte, omhoog gestuwd langs de hellingen van onderwatercanyons. Dit is pas de eerste keer dat de Plancius deze route bevaart. Normaal stopte de West Africa Pelagic in Madeira, maar in 2018 zetten we de reis door tot aan Vlissingen. Een echte expeditie derhalve, waarbij we niet echt weten wat we de komende drie dagen mogen verwachten. We mikken hier vooral op Potvissen en mogelijk ook spitssnuitdolfijnen.

In de loop van de middag staat de tweede ‘zeeberg’ geprogrammeerd: de Ampere Seamount, onderdeel van de Horseshoe-archipel. Ook hier ligt een onderzeese vulkaan, nu slechts 60 meter onder de zeespiegel. Deze seamount is 4.700 meter hoog en beslaat een oppervlakte van 3.600 km². De oostelijke en zuidelijke flanken zijn extreem steil en lopen op sommige plaatsen over honderden meters loodrecht naar beneden. De westelijke en noordelijke flanken hellen langzamer af, al zitten er ook een paar flink steile stukken bij, waardoor een soort terrasstructuur ontstaat. Hier is dus zonder meer een verhoogde waakzaamheid voor het zoeken naar walvissen en dolfijnen vereist. Verwacht het onverwachte!

Dag 8: Vandaag proberen we ons te positioneren vlakbij de Gettysburg Seamount (die slechts 20 meter onder het wateroppervlakte piekt) en van daar gaat het naar de Ormonde Seamount, eveneens gelegen op de Gorringe Ridge. Ook hier is de omliggende zee 5 kilometer diep, maar reikt de top van de vulkaan tot ongeveer 30 meter onder de oppervlakte. De richel ligt op de Azoren-Gibraltar-breuklijn en is 60 km breed en 160 km lang. Opvallend: we vermelden weinig soorten. Zou er dan weinig zitten? Zeker niet! De onderwatertopografie heeft alles in zich om een topgebied te zijn. Gewone Vinvis, Potvis, Gewone Spitssnuitdolfijn, Noordelijke Butskop, …: alles zou hier moeten kunnen, om nog maar te zwijgen van de mogelijkheden op vogelgebied. Alleen: dit gebied wordt weinig bevaren door zeefans. Wij zitten hier aan boord van een baanbrekende trip!

Dag 9: We varen langs de kust van Portugal noordwaarts, zo dicht mogelijk bij de rand van het Continentaal Plat. Dit is de overgang van het diepe zeewater van de Atlantische Oceaan naar het relatief ondiepe water voor de kust. Ook hier wordt het uitkijken naar Vorkstaartmeeuw, Middelste Jager, Kleinste Jager, Vale Pijlstormvogel en Europees Stormvogeltje. Voor de fans van blows: hier zou het wel eens raak kunnen zijn. Een blow is de lucht die door walvissen wordt uitgeblazen, vermengd met waterdeeltjes. Die spuitfonteinen zijn vaak al op kilometers afstand te zien en geven aan waar de grotere jongens zich exact bevinden. Afhankelijk van de vorm, richting en hoogte van een blow kan er vaak al gezien worden om welke soort het gaat. Vooral Potvis, Gewone Vinvis en verschillende soorten spitssnuitdolfijnen fourageren graag in deze gebieden. Omdat dit deel van de Atlantische Oceaan maar zeer zelden bezocht wordt door vogelaars, zijn ook uit deze regio nauwelijks recente gegevens beschikbaar. Van Madeira en de Golf van Biskaje weten we wel dat dit hotspots zijn, dus waarom zou het middenin dan niet goed zijn? Aan ons om deze witte vlek in te vullen! In de loop van de dag bereiken we volgens planning Cabo Ortegal, de meest noordwestelijke punt van het Iberisch Schiereiland, en varen we verder, richting het noordelijke deel van de Golf van Biskaje.

Dag 10: We bereiken de Golf van Biskaje, voor sommigen al bekend terrein. Dit is immers onderdeel van de route zoals die ook door de Pont Aven wordt bevaren tijdens de Biskaje reizen van Delta Safari. Uitvoerig onderzoek vanaf de Pont Aven en in het verleden de Pride of Bilbao toonde aan dat hier 32 soorten walvisachtigen voorkomen. Niet allemaal op dezelfde plek, niet allemaal op hetzelfde moment en niet allemaal even algemeen, maar dit zegt toch wel wat. Begin mei, het moment waarop de Plancius door de Golf van Biskaje vaart, worden volgende soorten regelmatig gezien: Tuimelaar, Gewone Dolfijn, Gestreepte Dolfijn, Gewone Griend, Gramper, Noord-Atlantische Dwergvinvis, Gewone Vinvis en Potvis. Vooral het dolfijnengeweld kan hier leuk zijn met groepjes van enkele tientallen dieren die minutenlang meevaren op de boeggolf van het schip. Gestreepte dolfijnen zijn ook echte luchtacrobaten die het merkbaar naar hun zin hebben in dit onmetelijke dolfinarium, zonder hoepels, maar wel met enthousiaste toeschouwers.

Zeevogelgewijs wagen we ons aan o.a. Vale Pijlstormvogel, Europees Stormvogeltje, Vaal Stormvogeltje, Zeekoet, Alk, Grote Jager, Kleine Jager, Jan-van-Gent en Noordse Stormvogel en mogelijk nog een onverwachte soort of twee….

Dag 11: We varen de Golf van Biskaje uit langs de kust van Bretagne. Voor de kust liggen verschillende eilanden, waarvan Ile d’Ouessant bij vogelaars waarschijnlijk het bekendste is. Hoewel dit eiland haar faam vooral door najaarsdwaalgasten heeft verworven, broeden er op dit eiland ook Papegaaiduikers, Alken, Zeekoeten, Stormvogeltjes en Jan-van-Genten. We zitten nu in de ondiepere zones en de diepzeesoorten liggen achter ons. Dit is het stuk waar vooral Tuimelaars en Bruinvissen kunnen opduiken. Vooral die laatste kunnen notoir lastig zijn om op te pikken: even een heel klein rugvinnetje en weer weg.

Dag 12: Het Kanaal is de drukstbevaren zeeroute ter wereld. Hier zijn het vooral de soorten van een Belgisch/Nederlandse zeetrekteldag die de dienst uit maken. Noordse Stormvogel, Grote Jager, Drieteenmeeuw, Jan-van-Gent, Visdief, Noordse Stern en regelmatig nog een Europees of een Vaal Stormvogeltje. Mogelijk kan een Plancius vol speurende ogen er nog een pak onverwachte gasten uithalen. Het aantal schepen neemt toe, land komt in zicht, de kust lonkt: we zijn bijna thuis.

Dag 13: In de ochtend varen we de Westerschelde op, richting Vlissingen. Ook hier valt nog het nodige te zien: Dwergstern, Slechtvalk en Wespendief werden eerder vanaf het schip gezien en ook Grijze Zeehond, Gewone Zeehond en Bruinvis behoren tot de mogelijkheden.

Als het schip is aangemeerd gaan we van boord en eindigt onze reis. Het station is op loopafstand van de kade.

N.B.: Voor alle expeditiecruises geldt dat de reisbeschrijving als leidraad dient, en dat geldt ook voor deze reis. Onderweg zijn er mogelijk omstandigheden die ervoor zorgen dat de route en de dagindeling op een andere manier dan beschreven wordt ingevuld.
Slecht weer, overheidsrichtlijnen, maar ook onverwachte mogelijkheden voor ongeplande zodiaccruises kunnen ervoor zorgen dat de reis anders verloopt dan wij op voorhand kunnen aangeven. De expeditieleider geeft u bij aanvang van de reis meer informatie en houdt u gedurende de reis op de hoogte van de mogelijkheden en ontwikkelingen tijdens de reis.

Schip en Prijzen

De reis wordt uitgevoerd met het modernste expeditie-cruiseschip van dit moment: de Plancius. Meer informatie over de Plancis kan je vinden via deze link: klik hier. Het dekplan van de Plancis kan je hier vinden; klik hier.

De prijzen van de verschillende huttype’s zijn als volgt:

  • Prijs in een vierpersoonshut: € 1795,- (uitverkocht)
  • Prijs in een driepersoonshut: € 2095,-
  • Prijs in een superior driepersoonshut: € 2195,-
  • Prijs in een tweepersoonshut met patrijspoort: € 2495,- (uitverkocht)
  • Prijs in een tweepersoonshut met raam: € 2695,-
  • Prijs in een deluxe tweepersoonhut: € 2895,-
  • Prijs in een superior hut: € 2995,-

Hutten op indeling kunnen door iedereen geboekt worden.
De deluxe tweepersoonshutten hebben twee ramen, één raam naar achter en één raam opzij.
De superior hutten hebben een tweepersoonsbed en een slaapbank.
Alle hutten hebben toilet en douche in de hut, er zijn geen hutten met gedeeld toilet op de gang.
Genoemde prijzen zijn per persoon cruise only.
Aan boord zijn o.a. alle maaltijden, koffie, thee en water in de prijs inbegrepen.

Reisroute, soortenlijst en data,….

Voor elke expeditiecruise geldt de reisbeschrijving als leidraad. Dat is ook zo voor de West Africa Pelagic. Onderweg kan de geplande dagindeling op elk ogenblik worden gewijzigd. Reden? Slecht weer, overheidsrichtlijnen, onverwachte kansen voor zodiaccruises of landingen. Welkom op een expeditiecruise! De expeditieleider geeft bij aanvang van de reis meer informatie en houdt u tijdens de trip voortdurend up to date.

Zullen we alles zien wat in de reisbeschrijving staat? Het zou kunnen. Alle vermelde soorten komen in het gebied voor en worden er regelmatig gezien. Misschien zien we meer, misschien zien we minder, mogelijk dienen zelfs andere soorten zich aan (klaar voor een totaal onverwachte soort?). De tekst geeft enkel een idee van wat mogelijk is. Met een beetje geluk en voldoende speurende ogen moeten we zonder meer een mooie triplijst bij elkaar kunnen kijken.

Belangrijk: Inezia Tours heeft het volledige schip gecharterd. Delta Safari en een Engelse reisorganisatie organiseren deze reis in co-productie met Inezia Tours. Mochten de drie reisorganisaties gezamenlijk het vereiste minimum aantal inschrijvingen niet gehaald hebben in september 2017, dan kan de trip alsnog worden afgelast. In dat geval krijgt iedereen de betaalde aanbetaling volledig terugbetaald. Lukt het wel, dan zitten we op de eerste rij voor een zee-ervaring van de beste soort.

Verzekering: Voor alle expeditiecruises is een reisverzekering verplicht. Deze verzekering dient in ieder geval repatriëring tegen kostprijs te dekken. Andere dekkingen zijn in verschillende variëteiten mogelijk, dit is naar keuze van de reiziger.
Een annuleringsverzekering is niet verplicht voor deze reis, maar wordt wel sterk aangeraden.

U kunt de reisverzekering bij elke gewenste maatschappij afsluiten.

Indien van toepassing – brandstoftoeslag: De genoemde prijzen zijn cruise only en gebaseerd op een brandstofprijs van USD 120 per vat, drie maanden vóór aanvang van de reis.

Mocht de brandstofprijs hoger liggen dan USD 120, dan geldt een brandstoftoeslag van € 18,- per persoon per nacht.
Mocht de brandstofprijs hoger liggen dan USD 150, dan geldt een brandstoftoeslag van € 36,- per persoon per nacht.

Vliegentickets en pre-trips.

Aangezien vliegtickets ten vroegste pas een jaar voor vertrek kunnen worden geboekt, is het daarvoor nu nog te vroeg. (prijzen voor een enkeltje naar de Kaapverdische eilanden starten boven de €200,-) Momenteel staat de eigenlijke cruise ingepland van eind april tot begin mei in 2018. Dit zijn nu nog even richtdata vanuit de reder van de Plancius. Ook al zullen de definitieve data hier vermoedelijk nauwelijks (1 à 2 dagen) van afwijken, toch is het best hier nu nog rekening mee te houden. Zodra de data definitief vast liggen wordt u hiervan door Inezia Tours/Delta Safari op de hoogte gebracht en krijgt u ook informatie over de mogelijkheden voor vliegtickets.

Bij voldoende belangstelling zal Delta Safari een meerdaagse pre-trip op Boa Vista (een buureiland van Santiago) organiseren om daar de breeding grounds van ‘onze’ Oost Atlantische bultruggen te bezoeken. Inezia Tours zal op Santiago een dagexcursies organiseren voorafgaand aan de Pelagic. Voor wie een nog langere zeereis wil maken, is het ook mogelijk om bij Inezia Tours de aan deze reis voorafgaande Atlantic Odessy te boeken (met €500,- combi-korting). Over alle pre-trips wordt u na uw boeking nog nader geïnformeerd.

Aangepaste annuleringstermijn

Bij annulering door de reiziger van deze expeditiecruise  hanteert Delta Safari de volgende annuleringskosten:

  • Tot vier maanden voor vertrek het bedrag van de aanbetaling (25% van de reissom)
  • Vanaf vier maanden voor vertrek: 100% van de reissom.

Voor alle reizen en weekendtrips maakt Delta safari gebruik van STO-reisgarantie. Meer informatie over STO krijg je bij de boeking. Kosten zijn €12,- per boeking.

Interesse? Vul het formulier in rechtsboven op de pagina of stuur een mail naar info@deltasafari.nl en je ontvangt van ons een boekingsformulier.